Kristin Lavransdatter

I forbindelse med et skoleprosjekt i fjor, måtte vi lese historien om Kristin Lavransdatter eller seg filmen som Liv Ullmann har laget. I begynnelsen var jeg litt skeptisk til det hele, siden jeg selv er veldig dårlig til å lese slike klassikere. Men det endte da opp med at jeg både leste og så film, og jeg ble svært så fascinert av historien til kjære Kristin. Jeg har bare lest Kransen til nå, men jeg har bestilt hele serien i innbundet versjon, så da blir det lesing av både Husfrue og Korset! Å lese historien om Kristin Lavransdatter av Sigrud Undset er noe alle burde gjøre. Den tar for seg mange problemstillinger, og forteller om den norske naturen på slik en fantastisk måte. Jeg skjønner godt hvorfor Undset fikk Nobels Litteraturpris for dette.
Young kristin
The wonderful mountains
Pre-wedding giftHerbgarden outside the monastery
Stealing a kiss
Praying
Wondrous colorsUntitledUntitledUntitledUntitledUntitledUntitled

The story about Kristin Lavransdatter written by Norwegian author Sigrid Undset is really something everyone should read. There is also a movie out made from the first book, The Bridal Wreath, made by Liv Ullman. Unfortunately it is with actors speaking Norwegian, but I bet it’s possible to get it with English subtitles. I absolutely love the story, and I’m looking forward to when I have time to read the last two books, The Mistress of Husaby and The Cross. Don’t forget that Undset got the Nobel prize in Literature for this story, so it is absolutely worth reading!

– Birdie 

4 thoughts on “Kristin Lavransdatter

Leave a Reply

